statut Łódź 2007

STATUT POLSKIEGO STOWARZYSZENIA MONTESSORI

Rozdział I – Postanowienia ogólne.
§ 1
Polskie Stowarzyszenie Montessori zwane w dalszym ciągu Stowarzyszeniem działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz.104 i z 1990 roku Nr 14, poz. 86) oraz niniejszego statutu.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Łódź.
§ 4
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 5
1. Stowarzyszenie może zakładać oddziały terenowe.
2. Oddziały Stowarzyszenia mogą posiadać osobowość prawną. Oddziały Stowarzyszenia są jednostkami organizacyjnymi Polskiego Stowarzyszenia Montessori.

Rozdział II – Cele i środki działania.
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest  prowadzenie działalności statutowej na rzecz ogółu społeczności poprzez:
1) kultywowanie i rozwój pracy pedagogicznej zgodnej z teorią pedagogiczną Marii Montessori,
2) pogłębianie wśród członków Stowarzyszenia znajomości antropologii pedagogicznej i teorii Marii Montessori,
3) kształcenie i doskonalenie nauczycieli i wychowawców montessoriańskich,
4) upowszechnianie idei Marii Montessori wśród wszystkich zainteresowanych,
5) inicjowanie i wspieranie organizacji szkół i placówek montessoriańskich,
6) wspieranie działań innych osób i instytucji zmierzających do celów zgodnych z zadaniami Stowarzyszenia,
7) informowanie o wszelkich działaniach podejmowanych dla realizacji celów zgodnych z celami Stowarzyszenia,
8) podejmowanie i wspieranie inicjatyw społecznych zgodnych z celami Stowarzyszenia,
9) wydawanie różnego rodzaju publikacji we własnym zakresie oraz  wspieranie, popieranie i finansowanie różnego rodzaju publikacji dla  realizacji celów statutowych,
§ 7
Dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie w szczególności:
1) zakłada i prowadzi szkoły oraz inne placówki kulturalne i wychowawcze zgodnie z pedagogiką Marii Montessori; wspiera istniejące. Organizuje obozy, kolonie oraz inne formy wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
2) organizuje działalność samokształceniową i kulturalną, w szczególności poprzez: spotkania, dyskusje, kursy, zjazdy, odczyty, sympozja, wykłady,
3) prowadzi poradnictwo w zakresie teorii pedagogicznej Marii Montessori,
4) prowadzi działalność informacyjno – publicystyczną i wydawniczą,
5) proponuje kierunki zmian w polskim systemie oświaty i wychowania,
6) współpracuje z innymi stowarzyszeniami, organizacjami, osobami prawnymi oraz fizycznymi o tych samych lub podobnych celach i założeniach w kraju i zagranicą,
7) współdziała w sprawach oświatowych i wychowawczych z różnymi środowiskami,
8) zakłada oddziały Polskiego Stowarzyszenia Montessori w celu realizowania celów określonych w pkt 1-9 § 6 Statutu, 
9) prowadzi działalność gospodarczą w  rozmiarach służących realizacji celów statutowych,
10) obejmuje patronatem placówki oświatowo-wychowawcze,
11) może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 8
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń lub fundacji o takich samych lub podobnych celach działania.

Rozdział III – Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki.
§ 9
Stowarzyszenie zrzesza osoby pracujące według pedagogiki Marii Montessori, propagujące jej teorię lub interesujące się nią.
§ 10
1. Członkowie Stowarzyszenie dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków honorowych,
c) członków wspierających.
Oddziały Stowarzyszenia  mają wyłącznie członków zwyczajnych.
2. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być pełnoletni obywatel Polski zamieszkujący w kraju lub zagranicą, który akceptuje cele Stowarzyszenia i zobowiązuje się do przestrzegania Statutu.
3. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje na podstawie pisemnej deklaracji  zainteresowanego podpisanej przez dwóch członków wprowadzających, będących członkami  zwyczajnymi Stowarzyszenia. O przyjęciu decyduje Zarząd Główny Stowarzyszenia. Członek Oddziału Stowarzyszenia może zostać członkiem zwyczajnym Polskiego Stowarzyszenia Montessori na podstawie pisemnej deklaracji zainteresowanego podpisanej przez dwóch członków wprowadzających, będących członkami  zwyczajnymi Stowarzyszenia. Zarząd Oddziału po zaopiniowaniu deklaracji, przedstawia deklarację zainteresowanego wraz z swoją opinią  Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia, który podejmuję decyzję o przyjęciu członka Oddziału w poczet członków zwyczajnym Stowarzyszenia lub odmawia przyjęcia.
4. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych Oddziału Stowarzyszenia następuje na podstawie pisemnej deklaracji  zainteresowanego podpisanej przez dwóch członków wprowadzających, będących członkami  zwyczajnymi Stowarzyszenia. O przyjęciu i skreśleniu członka zwyczajnego Oddziału Stowarzyszenia decyduje Zarząd Główny Stowarzyszenia.
5. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być obywatel obcego państwa, który swoją działalnością przyczynia się do realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 10 a
1. Godność członka honorowego może zostać nadana na wniosek Zarządu Głównego przez Walne Zgromadzenie osobom szczególnie zasłużonym dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku opłacania składki członkowskiej.
2. Godności członka honorowego pozbawia Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Głównego. 
3. Godność członka honorowego może ustać na skutek śmierci, zrzeczenia się lub w trybie określonym w ust.2 niniejszego §.
§ 10 b
Członkiem wspierającym może być osoba prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która zgłosi na piśmie w formie deklaracji chęć stałego finansowego lub rzeczowego wspierania Stowarzyszenia, na podstawie uchwały Zarządu Głównego PSM. 
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranymi do wszystkich władz Stowarzyszenia,
2) udzielać rekomendacji kandydatom na członków,
3) zgłaszać wnioski i propozycje do władz Stowarzyszenia,
4) uczestniczyć we wszystkich pracach prowadzonych przez Stowarzyszenie,
5) korzystać z pomocy oraz świadczeń i urządzeń Stowarzyszenia na zasadach określonych w regulaminie,
6) posiadać legitymację i odznakę Stowarzyszenia na zasadach określonych w regulaminie.
§ 11 a
Członkowie honorowi i wspierający Stowarzyszenia mają prawo do: 
1) udziału w realizacji celów i zadań statutowych, 
2) zgłaszania wniosków i postulatów do władz statutowych, 
3) uczestniczenia w organizowanych imprezach Stowarzyszenia.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1) brać czynny udział  w urzeczywistnianiu celów Stowarzyszenia,
2) stosować się do postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
3) godnie reprezentować Stowarzyszenie na zewnątrz,
4) regularnie opłacać składki członkowskie, przy czym członek zwyczajny Stowarzyszenia będący jednocześnie członkiem Oddziału Stowarzyszenia płaci składkę wyłącznie na rzecz Oddziału Stowarzyszenia.
§ 13
Członkowie zwyczajni i wspierający Stowarzyszenie opłacają składki w wysokości ustalonej przez Zarząd Główny, z uwzględnieniem postanowień § 12 pkt.4 Statutu.
§ 14
1. Członkostwo zwyczajne Stowarzyszenia ustaje na skutek:
1) śmierci,
2) wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału,
3) skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu Głównego z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres jednego roku mimo pisemnego wezwania do uiszczenia zaległości,
4) przez wykluczenie za poważne naruszenie statutu, przepisów wewnętrznych wydanych na jego podstawie lub zachowanie niegodne członka Stowarzyszenia na mocy uchwały Zarządu Głównego lub uchwały Walnego Zgromadzenia rozpatrującego odwołanie członka Stowarzyszenia  od uchwały Zarządu Głównego -§ 15 Statutu.
2. Członkostwo wspierające ustaje:
a) z dniem zgłoszenia pisemnej rezygnacji, 
b) w przypadku rozwiązania, likwidacji lub upadłości członka wspierającego  (z datą prawomocnego rozwiązania, likwidacji lub upadłości ),  
c) poprzez skreślenie z listy członków wspierających Stowarzyszenie jako kara za nieopłacenie składek członkowskich przez okres 1 roku , pomimo uprzedniego pisemnego upomnienia,
d) przez wykluczenie ze Stowarzyszenia za poważne naruszenie statutu, przepisów wewnętrznych wydanych na jego podstawie lub zachowanie niegodne członka Stowarzyszenia – na mocy uchwały Zarządu Głównego lub uchwały Walnego Zgromadzenia rozpatrującego odwołanie od uchwały Zarządu Głównego. 
3. Członkostwo zwyczajne w Oddziale Stowarzyszenia ustaje na skutek: 
1) śmierci,
2) wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu Głównego lub Zarządu Oddziału,
3) skreślenia z listy członków uchwałą Zarządu Głównego z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres jednego roku mimo pisemnego wezwania do uiszczenia zaległości,
4) przez wykluczenie za poważne naruszenie statutu, przepisów wewnętrznych wydanych na jego podstawie lub zachowanie niegodne członka Stowarzyszenia na mocy uchwały Zarządu Głównego.  lub uchwały Walnego Zgromadzenia rozpatrującego odwołanie członka Stowarzyszenia  od uchwały Zarządu Głównego.
§ 15
1. Od uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia, dotyczącej nie przyjęcia w poczet członków lub skreślenia z listy członków przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia w terminie trzydziestu dni od daty zawiadomienia o uchwale w tej sprawie.
2. Do czasu rozpoznania odwołanie przez Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia  prawa członka Stowarzyszenia zostają zawieszone, w tym zawieszone zostaje czynne i bierne prawo wyborcze.

Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia.
§ 16
1. Władzami naczelnymi Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenia,
2) Zarząd Główny,
3) Główna Komisja Rewizyjna.
2. Walne Zgromadzenie tworzą członkowie zwyczajni Stowarzyszenia.
3. Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata.
4. Członkowie władz naczelnych Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 17
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zgromadzenie Zwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny przynajmniej co cztery lata; porządek obrad podawany jest co najmniej czternaście dni przed terminem zebrania, może on być przez Walne Zgromadzenie zmieniony lub rozszerzony.
3. Walne Zgromadzenie Nadzwyczajne zwoływane jest przez Zarząd Główny:
1) na mocy własnej uchwały,
2) na pisemny wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemny wniosek co najmniej dwudziestu procent członków zwyczajnych Stowarzyszenia, jeśli nie stanowi to mniej niż piętnaście osób.
4. Wnioski o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia winny być uzasadnione i zawierać projekt porządku obrad. Od chwili złożenia wniosku do czasu zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia nie może upłynąć więcej niż dwa miesiące.
5. Skreślony.
6. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym (w wyniku przegłosowania wniosku formalnego może to być głosowanie tajne) w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków, Walne Zgromadzenie może się odbywać w drugim terminie, nie zależnie od liczby obecnych, jednak co najmniej po upływie 30 minut od planowanej godziny rozpoczęcia i po stwierdzeniu, że Walne Zgromadzenie zostało zwołane przy zachowaniu określonych w Statucie wymogów.
§ 18
Walne Zgromadzenie:
1) powołuje przewodniczącego i dwóch protokolantów Walnego Zgromadzenia,
2) określa główne kierunki działalności Stowarzyszenia,
3) rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
4) udziela lub odmawia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
5) wybiera Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,
6) rozpatruje wnioski Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, agend i członków Stowarzyszenia,
7) rozstrzyga odwołania członków od uchwały Zarządu Głównego wykluczającej ich ze Stowarzyszenia,
8) uchwala zmiany Statutu,
9) zatwierdza regulaminy Stowarzyszenia, a w szczególności: Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
10) podejmuje uchwały w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia,
11) Uchwala rozwiązanie i likwidację Stowarzyszenia na warunkach i w trybie określonym w § 34, 35, 36 Statutu.
§ 19
Uchwały Walnego Zgromadzenia są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący Walnego Zgromadzenia i protokolanci.
§ 20
1. W skład Zarządu Głównego Stowarzyszenia wchodzą:
1) prezes wybrany przez Walne Zgromadzenie,
2) 6 członków.
2. Walne Zgromadzenie dokonuje wyboru Zarządu Głównego spośród  kandydatów zgłoszonych przez uprawnionych do głosu uczestników Zgromadzenia. Kandydować mogą osoby obecne na sali, a także osoby nieobecne, które złożyły pisemną zgodę na kandydowanie.
3. Prezesa wybiera się w głosowaniu tajnym. Wybór uważa się za dokonany, jeśli w pierwszym głosowaniu kandydat otrzyma bezwzględną większość głosów. W razie nie dokonania wyboru w pierwszym głosowaniu, w drugim – wyboru dokonuje się zwykłą większością głosów spośród dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu. Funkcję prezesa może sprawować osoba, która ukończyła Kurs pedagogiki Marii Montessori (co najmniej 80 godzin) lub studia podyplomowe w tym zakresie – w Polsce lub za granicą.
4. Wybranymi w głosowaniu tajnym na pozostałych członków Zarządu Głównego są ci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów pod warunkiem, że każdy z nich otrzymał ponad połowę  ważnie oddanych głosów. Jeśli w pierwszym głosowaniu nie wszystkie miejsca zostaną obsadzone lub nikt nie uzyska bezwzględnej większości – przeprowadza się głosowanie ponownie. O wyborze na nie obsadzone miejsca rozstrzyga zwykła większość.
5. Zarząd Główny wybiera ze swego składu wiceprezesa, sekretarza i skarbnika.
6. W posiedzeniach Zarządu Głównego mogą brać udział prezesi  zarządów Oddziałów z głosem doradczym, a także zaproszeni goście.
7. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Zarządu – Zarząd Główny ma prawo kooptowania do swego grona nowego członka, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów zgodnie z postanowieniami ust.4 niniejszego §. Maksymalną liczbę członków Zarządu, która może zostać dokooptowana w powyższy sposób ustala się na – trzy osoby. 
§ 21
Do kompetencji Zarządu Głównego Stowarzyszenia należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu, wskazaniami i uchwałami Walnego Zgromadzenia,
2) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia,
3) przyjmowanie członków,
4) podejmowanie uchwał o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia za działalność na szkodę Stowarzyszenia, bądź w razie popełnienia czynu nie licującego z godnością członka Stowarzyszenia oraz zgodnie z postanowieniami § 14,
5) powoływanie i rozwiązywanie Oddziałów,
6)
żądanie dokumentacji Oddziałów  w celu nadzoru i kontroli ich działalności,
7) zobowiązywanie Zarządu Oddziałów do składania pisemnych wyjaśnień co do działalności Oddziałów,
8) zobowiązywanie Zarządu Oddziałów do podjęcia określonych działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości, lub nadania odpowiedniego kierunku działań Oddziału,
9) patronowanie placówkom pracującym w oparciu o pedagogikę M. Montessori na zasadach określonych osobnym regulaminem
10) wydawanie certyfikatów placówkom spełniającym kryteria placówki Montessori na zasadach określonych osobnym regulaminem,
11) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
12) uchwalanie rocznych planów pracy i budżetu Stowarzyszenia,
13) angażowanie i zwalnianie pracowników zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy,
14) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz sposobu ich płacenia.
§ 22
Posiedzenia Zarządu Głównego Stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§ 23
1. Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia lub w razie jego nieobecności wiceprezes:
1) podejmuje i podpisuje wraz ze skarbnikiem wszelkie zobowiązania, umowy, porozumienia, oświadczenia i inne akty, wskutek których   następuje lub może nastąpić zmiana majątku Stowarzyszenia,
2) podejmuje i podpisuje wraz z sekretarzem wszelkie inne pisma i dokumenty nie wymienione w pkt.1.
3) otwiera, prowadzi i zamyka zebrania Zarządu Głównego,
4) przyjmuje i zwalnia w porozumieniu z sekretarzem i skarbnikiem pracowników administracyjnych Stowarzyszenia.
2. W razie ustąpienia prezesa w czasie trwania kadencji funkcję tę aż do najbliższego Walnego Zgromadzenia obejmuje wiceprezes.
§ 24
Sekretarz prowadzi archiwum, zarządza kancelarią Zarządu Głównego, sporządza protokoły posiedzeń Zarządu Głównego oraz przechowuje pieczęć Stowarzyszenia.
§ 25
Skarbnik nadzoruje finanse i majątek Stowarzyszenia.
§ 26
1. Do ważności obrad Zarządu Głównego potrzebna jest obecność co najmniej połowy  członków Zarządu – w tym prezesa lub wiceprezesa. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa Zarządu lub w razie jego nieobecności głos Wiceprezesa Zarządu.Na żądanie co najmniej jednego z członków Zarządu przeprowadza się głosowanie tajne.
2. Uchwały w sprawach personalnych podejmuje się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
§ 27
1. Główna Komisja Rewizyjna w składzie 3 – 5 członków jest władzą kontrolującą działalność Stowarzyszenia. Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza w ciągu czternastu dni od daty Walnego Zgromadzenia.
2. Członkami Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą być:
a) członkowie Zarządu 
b) osoby pozostające z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
c) skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
3.  Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje honorowo i nieodpłatnie.  
4. Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola gospodarki finansowej i majątkowej Stowarzyszenia,
2) kontrola działalności gospodarczej Stowarzyszenia,
3) kontrola winna być przeprowadzana przynajmniej raz w roku,
4) przyjmowanie rocznego preliminarza budżetowego oraz bilansów rocznych Stowarzyszenia,
5) zatwierdzanie sprawozdań finansowych za rok ubiegły,
6) składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia i składanie wniosków o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
7) występowanie do Zarządu Głównego Stowarzyszenia  z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia lub posiedzenia Zarządu.
5. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo kontrolować działalność gospodarczą i finansową Oddziałów.
6. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału we wszystkich posiedzeniach władz Stowarzyszenia z głosem doradczym.
7. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Głównej Komisji Rewizyjnej – Główna Komisja Rewizyjna ma prawo kooptowania do swego grona tylko jednego nowego członka, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu w sprawie wyboru członków Głównej Komisji Rewizyjnej. 

Rozdział V – Struktura Stowarzyszenia. Władze terenowe.
§ 28
1. Podstawową jednostką organizacyjną Stowarzyszenia jest Oddział.
2) Oddział prowadzi działalność zgodną ze Statutem Stowarzyszenia.
3) Oddziały tworzone są przez Zarząd Główny na wniosek co najmniej piętnastu członków Stowarzyszenia, w tym co najmniej dwóch członków zamieszkujących teren przewidziany dla działalności Oddziału.
4) W decyzji o powołaniu Oddziału Zarząd Główny określa jego zasięg terytorialny oraz powołuje pełniącego obowiązki przewodniczącego Oddziału, który organizuje  i kieruje nim aż do wyboru Zarządu Oddziału.
5) Nadzór nad działalnością statutową Oddziału sprawuje Zarząd Główny i Główna Komisja Rewizyjna. 
6) Oddział Stowarzyszenia przyjmuje nazwę „Polskie Stowarzyszenie Montessori” z dodatkiem Oddział i wskazaniem miejscowości, w której będą mieć siedzibę władze Oddziału ( „Polskie Stowarzyszenie Montessori Oddział w ……………………).
7) Oddział Stowarzyszenia działa wyłącznie w oparciu o postanowienia niniejszego Statutu w zakresie odnoszącym się do Oddziału Stowarzyszenie (rozdział V Statutu)  a także w oparciu o  pozostałe postanowienia w kwestiach nieuregulowanych w rozdziale V. Oddział Stowarzyszenia nie ma prawa uchwalać odrębnego Statutu.
8) Władze Oddziału zobowiązane są do udzielania odpowiedzi na pytania, wnioski Zarządu Głównego, udostępniania materiałów i dokumentacji Oddziału, w tym dokumentacji finansowej w terminach wyznaczonych przez Zarząd Główny. Odmowa udzielenia informacji lub dokumentów i/lub niezastosowanie się do zaleceń Zarządu Głównego skutkować może  zawieszeniem Zarządu Oddziału. W takim wypadku Zarząd Główny Stowarzyszenia uprawniony jest do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału w celu wyboru nowych władz Oddziału.
§  29
1. Władzami Oddziału są:
1) Walne Zebranie Członków Oddziału,
2) Zarząd Oddziału,
3) Komisja Rewizyjna Oddziału.
2. Członkowie władz Oddziału Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 30
1. Najwyższą władzą oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane przez Zarząd Oddziału co najmniej raz w roku. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności w pierwszym terminie co najmniej pięćdziesięciu procent ogólnej liczby członków Oddziału, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.  Uchwałę o samorozwiązaniu Walne Zebranie Członków Oddziału podejmuje się większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
2. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału należy:
1) wybór Zarządu Oddziału w głosowaniu tajnym,
2) wybór Komisji Rewizyjnej,
3) uchwalanie planu działalności Oddziału i rozpatrywanie sprawozdań z działalności Oddziału,
4) udzielanie lub odmowa, na wniosek Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału,
5) uchwalanie preliminarzy budżetowych w ramach budżetu Stowarzyszenia,
6) rozpatrywanie wniosków Zarządu Oddziału, agend i członków  Oddziału,
7) skreślony     
8) rozwiązanie Oddziału poprzez jego samolikwidację. 
3. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału w przedmiocie samolikwidacji podlega realizacji wyłącznie po jej przedstawieniu przez Zarząd Oddziału Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia, który ostatecznie decyduje o rozwiązaniu Oddziału lub wstrzymaniu wykonania uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału. 
4. Zarząd Główny Stowarzyszenia  ma prawo zwołać Walne Zgromadzenie Członków Oddziału w każdym czasie z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 10% członków Oddziału, po uprzednim zasięgnięciu opinii Zarządu Oddziału, w terminie do 3 ( trzech) miesięcy od dnia zgłoszenia żądania.  
§ 31
1. Zarząd Oddziału składa się z:
1) prezesa,
2) wiceprezesa,
3) sekretarza,
4) skarbnika,
5) 2 członków.
2. Zarząd wybierany jest co cztery lata przez Walne Zebranie członków Oddziału. Do wyboru Zarządu Oddziału stosuje się odpowiednio przepisy § 20 Statutu, w tym w szczególności postanowienia § 20 ust.3 Statutu.
2a. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Zarządu Oddziału – Zarząd Oddziału ma prawo kooptowania do swego grona nowego członka, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów zgodnie z postanowieniami ust.2 niniejszego §. Maksymalną liczbę członków Zarządu, która może zostać dokooptowana w powyższy sposób ustala się na – trzy osoby.
3. Zarząd Oddziału:
1) kieruje realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia w Oddziale,
2) występuje z wnioskami do Zarządu Głównego Stowarzyszenia,
3) kieruje do Zarządu Głównego wnioski kandydatów na członków Stowarzyszenia,
4) zwołuje zebrania Oddziału,
5) uchwala preliminarze budżetowe w ramach budżetu Oddziału oraz zaciąga zobowiązania majątkowe w ramach posiadanych przez Oddział środków materialnych,
6) angażuje i zwalnia pracowników,
7) składa do Zarządu Głównego Stowarzyszenia sprawozdania roczne z działalności merytorycznej i finansowej Oddziału do 30 kwietnia każdego roku za rok poprzedni,
8) udziela wyjaśnień i informacji Zarządowi Głównemu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
9) skreślony. 
4. Do działalności Zarządu Oddziału stosuje się odpowiednio przepisy § 22-26 Statutu.
§ 32
1. Komisja Rewizyjna Oddziału złożona z przewodniczącego i dwóch członków kontroluje działalność Oddziału i jego zarządu, przedstawia wnioski na Walnym Zebraniu Członków Oddziału o udzielenie lub odmówienie absolutorium ustępującemu Zarządowi. 
2. Postanowienia § 27 Statutu stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Komisji Rewizyjnej Oddziału– Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo kooptowania do swego grona tylko jednego nowego członka, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu w sprawie wyboru członków Komisji Rewizyjnej Oddziału. 

Rozdział VI – Majątek Stowarzyszenia.
§ 33
1. Majątek Stowarzyszenia składa się z:
1) składek członkowskich,
2) ofiar, zapisów, spadków, subwencji i dotacji,
3) nieruchomości i ruchomości,
4) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,
5) dochodów z organizowanych imprez,
6) dochodów uzyskiwanych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej,
7) i innych dochodów nie wymienionych w pkt.1-6.
2. Dochody uzyskiwane z majątku Stowarzyszenia mogą być przeznaczone jedynie na cele statutowe.
§ 34
1. W dyspozycji Oddziału Stowarzyszenia pozostają fundusze pochodzące ze składek członków Oddziału po odprowadzeniu ustalonej przez Zarząd Główny Stowarzyszenia części przeznaczonej  na rzecz  Stowarzyszenia, a także darowizny i inne przychody przeznaczone przez ofiarodawców lub Zarząd Główny na działalność danego Oddziału.
2. Dysponowanie środkami, o których mowa w ust.1 należy do Zarządu Oddziału.
§ 34 a
1. W ramach gospodarowania majątkiem Stowarzyszenia, Stowarzyszenie nie może:
a) udzielać pożyczek lub ustanawiać jakichkolwiek zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia lub Oddziału  w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki, kurateli, zwanych dalej  zabezpieczeń punkcie b/-d/ „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków Stowarzyszenia, członków organów Stowarzyszenia  lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania  majątku na rzecz członków Stowarzyszenia, członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

Rozdział VII – Zmiany Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 35
1. Uchwały w sprawie zmian do Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania. Uchwały te mogą być podejmowane w drugim terminie, o którym mowa w § 17 ust. 6 statutu,  niezależnie od liczby obecnych na Walnym Zgromadzeniu jednak co najmniej po upływie 30 minut od planowanej godziny rozpoczęcia i po stwierdzeniu, że Walne Zgromadzenie zostało zwołane przy zachowaniu określonych w Statucie wymogów.
2. Uchwałę w sprawie rozwiązania Oddziału podejmuje Zarząd Główny Stowarzyszenia  z własnej inicjatywy lub na skutek zatwierdzenia uchwały o samorozwiazaniu się Oddziału podjętej przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału. 
§ 36
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie określa sposób likwidacji oraz wybiera Komisję Likwidacyjną w składzie 3 –5 członków, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia.
§ 37
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia i/lub uchwała o rozwiązaniu Oddziału określa cel, na jaki ma być przekazany pozostały majątek Stowarzyszenia i/lub Oddziału.

Scroll to Top