Scenariusz lekcji rozwojowej z zakresu wychowania kosmicznego
Opracowanie: mgr Agnieszka Kołaczek (Przedszkole Miejskie nr 220, Łódź) Hasło z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Wie jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Hasło programowe wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych: Obserwowanie przestrzeni kosmicznej, symboliczne budowanie przestrzeni kosmicznej, wyodrębnienie z przestrzeni kosmicznej elementów widocznych na niebie w dzień i w nocy i najbardziej interesujących dzieci np. gwiazdozbiory, Układ Słoneczny. Budzenie zaciekawienia kontynentami na globusie i mapie puzzlowej świata. Przyporządkowanie do kontynentów typowych roślin, zwierząt, ras ludzi. Budzenie zainteresowania wybranymi państwami Europy poprzez wykorzystanie osobistych doświadczeń dzieci, np. wyjazdy z rodzicami na wakacje. Przyporządkowywanie do województw nazw, stolic, charakterystycznej roślinności, typowych zwierząt. Zwracanie uwagi na różnorodność regionów. (Program wychowania przedszkolnego Razem w przedszkolu J. Andrzejewska, J. Wierucka s 43.66, 65,67)
Główny problem: Dokąd możemy podróżować?
Temat: Podróże dalekie i bliskie – zabawy, zadania, ćwiczenia
Cele:
Poznawczy:
- Wzbogacenie i uporządkowanie wiedzy o kosmosie, świecie, zwierzętach, przyrodzie.
Kształcący:
- Rozwijanie czynności intelektualnych, poprzez poznawanie, rozumienie siebie i otaczającego świata.
- Nabywanie umiejętności obserwowania i słuchania innych osób.
- Doskonalenie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi, poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym.
Wychowawczy:
- Uwrażliwianie na znaczenie taktownego zachowania się wobec innych.
- Motywowanie do zgodnych z oczekiwaniami społecznymi zachowań w czasie pracy zespołowej.
- Dostrzeganie zakłóceń w procesie komunikacji i ich niwelowanie.
Metody:
- Podające: instrukcja, objaśnienie,
- Problemowe: rozmowa, zadań otwartych, giełda pomysłów, obserwacja czynna.
- Eksponujące: społecznego porozumiewania się, zadań inspirujących, żywego słowa.
- Praktyczne: zadań zamkniętych, ćwiczeń
Formy pracy: indywidualna, indywidualna jednolita, zespołowa,
Środki dydaktyczne: tekst zagadki, worek dotykowy (w nim: muszle, szyszki, pióra, kamienie, okulary przeciwsłoneczne, lornetki, itp.) szarfy, trójkąt muzyczny, mapy: Kosmosu, Świata, Europy, Polski, muszle, piasek,
Aktywność dzieci i nauczyciela | Uzasadnienie poczynań nauczyciela i dzieci |
Zasygnalizowanie i odkrycie problemu. N-l zadaje zagadkę dozując informacje: Kto mi powie, jaki to czas
| Zaciekawienie, zainteresowanie. Odczucie trudności i rozwiązanie zadania. Snucie przypuszczeń. Stawianie hipotez |
Dostrzeżenie i sformułowanie problemu. Rozmowa na temat różnych form spędzania letniego wypoczynku.
(można budować zamki z piasku, można się opalać, pływać, uprawiać piesze wędrówki, uprawiać sporty letnie, poznawać zabytki, zwierzęta, itd.) | Nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy. Odwołanie się do wiedzy i własnych doświadczeń dzieci. Dokonywanie analizy i syntezy myślowej. Weryfikacja wcześniejszych przypuszczeń. Nabywanie umiejętności formułowania wniosków |
Analiza sytuacji problemowej Rozmowa na temat planów wakacyjnych.
Np. Moim marzeniem jest……. | Nabywanie umiejętności analizy własnych możliwości. Inspirowanie do aktywności umysłowej i werbalnej. Celowe, pragmatyczne użycie języka poprzez rozwijanie umiejętności wyrażania swoich marzeń, pragnień |
Ekstrapolacja „Tajemniczy worek”. Zabawa dydaktyczna. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie poprzez dotyk tego, jaki przedmiot znajduje się w środku. Powinno włożyć do niego rączkę i bez patrzenia odgadnąć, co właśnie w niej trzyma. Dziecko opisuje głośno przedmiot, który wybrał z worka a pozostali uczestnicy odgadują, co to za przedmiot: klapki, lornetka, kamień, muszelki, szyszka, itp. | Przeniesienie zdobytej wiedzy, płaszczyznę percepcyjno-wyobrażeniową. Rozwijanie zmysłu dotyku i zmysłu stereognostycznego. Próby rozwiązywania przez dzieci nowych problemów |
Relaksacja Co robię podczas wakacji? Zabawa naśladowcza. Naśladowanie ruchem czynności, które wykonujemy w czasie wakacji w oparciu o treści przedstawione werbalnie i wzmocnione podkładem muzycznym. (Pływanie, wspinanie się, oglądanie przez latarkę, wachlowanie). | Utrwalenie poznanych treści w zabawie związanej z ruchem. Rozwijanie kreatywności Relaks, odprężenie. |
Egzemplifikacje dziecięce Praca z materiałem rozwojowym. Teraz zaproszę was na wycieczkę po różnych miejscach na świecie. Zabawa w przewodnika wycieczki. Grupa zostaje podzielona na małe zespoły z przewodnikiem- dzieckiem pięcio lub sześcioletnim, które oprowadza swoją wycieczkę po różnych miejscach. Praca warsztatowa. Pierwsza stacja – Kosmos – dzieci układają przedmioty zjawisk, elementów wszechświata, które można zaobserwować na niebie. Stacja Świat – Kontynenty – zadaniem dzieci jest ułożenie konturów kontynentów a na nich charakterystycznych figurek ludzi i zwierząt. Stacja Europa – dzieci układają pamiątki i buteleczki z piaskiem z różnych zakątków Stacja Polska – dzieci układają pamiątki charakterystyczne z poszczególnych regionów naszego kraju. Na sygnał zmiana miejsca | Zastosowanie nowej wiedzy w nowej roli i sytuacji Utrwalenie reguł i zasad. Kontrola i korekta działań. Nabywanie umiejętności pracy z nowym materiałem. Czynne uczestniczenie w pracy z materiałem montessoriańskim. |
Powrót do problemu. Posumowanie –zaproszenie do spotkania w kręgu
| Formułowanie wniosków praktycznych Uporządkowanie wiedzy obecnej. Samoocena własnej pracy. Zachęcenie do dalszych działań |